Història

Un poquet de nosaltres

Una nit, un grup d’amics decideixen reunir-se en el Carrer Molí, concretament en el “Bar Geype”, per a formar una comissió fallera en Alboraia.

Després de moltes deliberacions, el dia 17 d’octubre de 1974 es reuneixen en el “Teatre de la Passió” per a constituir la primera Junta Directiva de la primera falla d’Alboraia, anomenada des de llavors com la “Falla del Poble d’Alboraia”.

El nostre primer President va ser Antonio Senent Bover i la Fallera Major, Inmaculada Carbonell Barres. La Fallera Major Infantil va ser la xiqueta M. Amparo Santonja Bosch i el primer President Infantil va ser el xiquet Daniel Tortajada Forner. També es va formar una Junta Directiva femenina encapçalada per M. Remedios Aguilar Gimeno.

Una data important de la nostra història va ser l’apadrinament del nostre estendard l’any 1978 per part del Senyor Miguel Sancho Vaño i la Senyora Concepció Alonso de Sancho.

Destaquem també la fundació l’any 1980 de la penya “El Coet” que eixe any donà a la Falla la imatge de la Mare de Déu dels Desemparats que hui dia custodiem al nostre Casal. Es va realitzar un acte de benedicció el dia 9 de febrer de 1980 sent els seus padrins el Senyor Daniel Tortajada Aguilar i la Senyora Carmen Forner Escrivà.

Fins al 1991 la Falla nomenava tres muses com a acompanyants de les nostres falleres majors: Musa de la Poesia, Musa de la Flor i Musa del Foc. Però a partir de l’any 1992 va quedar tan sols el títol de Musa o Regina del Foc que s’atorgava a la Fallera Major eixint de l’exercici. Hui dia aquest Títol de Musa o Regina es mantenen com a voluntaris i són potestatius per a la Directiva.

De sempre la Falla ha estat i continua sent un espai de reunió i d’activitats més enllà dels actes estrictament fallers, realitzant excursions, cavalcades, teatres, paelles, Cap d'Any, playback…, amb una participació nombrosa, es va arribar a tindre més de 300 fallers.

Molt memorable va ser la celebració en 1999 del 25 Aniversari de la fundació de la Falla. Eixe any es va fer un gran esforç per reunir a tots els presidents, majors i infantils, i també a les 50 Falleres majors, grans i infantils de la nostra història fallera. Va ser un èxit i tan sols no pogueren estar huit títols. L’acte va congregar a un grandíssim nombre de fallers i persones del nostre poble i el saló d’actes es va omplir, va haver-hi gent que es va quedar fora a peu dret.

En 2005 es va celebrar també el 25 Aniversari de la donació de la verge dels Desemparats per part de la Penya “El Coet”. Eixe any vam recuperar la tradició d’acompanyar l’acte de la Passa de la Verge amb els anomenats “coeters”, que van ser rebuts amb gran satisfacció per tota la Comissió i pel públic que sempre participa en aquest acte. Es van fer nombrosos actes commemoratius en l’exercici que ens fan recordar-lo com un any significatiu de la nostra història.

L’any 1991 traslladarem el Casal al Carrer Cervantes, prop de la plaça del poble on es plantava la Falla. La ubicació i les bones condicions del nou Casal posaran fi a la tradicional col·locació de la Barraca que durant anys ens havia fet passar tan bons moments en la plaça. Uns anys després es va traslladar la “plantà” dels monuments des de la plaça del poble fins al mateix carrer Cervantes. Hui tenim nou Casal al carrer Benaguasil, un espai més ampli i en millors condicions que vàrem estrenar en 2017. No hem eixit de la zona centre d’Alboraia i la plantà la fem en el passeig de les vies.

Un element que no falta al carrer durant la setmana fallera des de 2004 és la carpa, un espai que ens garanteix aforament suficient per a fer dinars, sopars i espectacles.

Les successives directives de la nostra Falla sempre han tingut especial dedicació la Comissió Infantil, són el futur de la Falla. Això ens ha dut a fer moltes activitats dedicades als menuts: berenars, cavalcades, festes de Nadal, Halloween, globotà, parcs infantils, disfresses, playbacks, teatre, excursions, tallers…

Des de l’any 2013 tenim una Comissió Juvenil amb membres de la comissió infantil i de la major d'entre 12 i 18 anys. Esta nova comissió prepara noves activitats ajustades als joves i ens donen suport en l’organització d’activitats. Amb aquesta nova agrupació, el futur de la Falla està assegurat.

Any rere any, el nombre d’activitats que fem durant tot l’any creix: sopars els divendres, teatre, festes, espectacles, dinars temàtics, campionats de jocs, activitats esportives, excursions…, i Falles.

Una història plena de bons moments i també de moments difícils. El 10 de març de 2020 el recordarem per la suspensió de les nostres festes quan estàvem a punt d’entrar en la setmana fallera. La pandèmia ens ha obligat a estar dos exercicis sense poder cremar falles. Tot i això vàrem tirar d'imaginació i de les noves ferramentes a Internet per a fer activitats a distància. Ara tot ha passat i estem a tope!

El que començà un grup d’amics en 1974 és ara una associació consolidada que tracta de desenvolupar tota la Cultura que envolta al món Faller.

Esteu tots convidats a formar part de la nostra història!